Vinga med is och sol
Vinga med is och sol handlar om hur viktigt det är att vi märker när mobbning pågår. Vinga sätter ord på det och synliggör det, något som den utsatta önskar att vi åskådare och medlöpare ska göra, så att mobbaren inte kan fortsätta.
Luna får inte vara med de andra barnen. Hon känner sig utanför och ledsen. När de tar hennes älskade apa Tryggve blir hon helt förtvivlad. Hon blir helt ensam och törs inte längre gå ut. När Vinga dyker upp bredvid hennes sida och sprider sina solglimtar och isflingor förstår inte Luna vad hon vill. Men Vinga är envis. Vem är hon och kan hon verkligen hjälpa Luna?
Vinga är flugan i taket, i gräset, på stranden, på lekplatsen eller på fönsterbrädan. Ingen tänker på att hon är där. Men hon både ser och hör vad som händer.
I boken spelar flugan Vinga en viktig roll. Så ser det förstås inte ut i verkligheten, en fluga är ju ”ingenting” mer än en surrande insekt. Men i ”Vinga med is och sol” blir hon den osynliga och insiktsfulla vännen som kan bekräfta det den utsatta och mobbade Luna är med om. Vinga kan dessutom påverka barnen i boken genom att också kliva in i handlingen. Något som åskådare/medlöpare i verkliga livet har möjlighet till om vi bara blir medvetna om vad som händer och vågar stå upp för den utsatta.
Min förhoppning med boken är ju förstås att ”min Vinga”, precis som i boken ska stärka den utsatta och få åskådare och medlöpare att reagera i tid och de som mobbar att tänka till. Komma till insikt och ändra sig när de förstår hur dumt och avslöjande det är att mobba. Hur mycket bättre det är, för alla, om solglimtarna vinner och får isflingorna att smälta bort.
I slutet av boken sammanfattar Vinga sina solglimtar det vill säga kompishandlingar som kan motverka mobbning.
Så ta tillfället i akt och ta fram bokens solglimtar när det händer något som kan leda till mobbning. Visa barnen att det alltid finns något man kan göra istället. Låt Vingas solglimtar spridas vidare och låt barnen inspireras att hitta på egna.
|
 |
______________________________________________________________________ |
Snällboken
Bara i den här boken får läsaren se och träffa Snäll som annars är helt osynlig. Här visar han vad som händer om man sprider "snällisar".
Klara, Tom, Felix och Anja vill bygga en koja i skogen. Men de blir mest osams och skyller på varandra när det går fel. De kallar varandra för klantskalle, dumsnut, mallgroda och latmask och de förstår efter ett tag att sådana inte kan bygga kojor tillsammans. De kan inte alls samarbeta och är på väg att ge upp. Då dyker Snäll upp. Han förstår att barnen behöver hjälp.
ISBN 978-91-979617-7-6 Inb 32 sid i färg
|
 |
Till boken hör affischen "Mina snällisar" Där har Snäll samlat sina "snällisar" som behövdes för att barnen skulle kunna bygga sin koja. Använd affischen som en inspirationskälla och bygg på med egna "snällisar" |
 |
--------------------------------------------------------------------------------------------------
|
Vill också vara med
När Luna inte får vara med de andra knyttarna hittar hon en dag en skattkarta. Men för att den magiska kartan ska visa vägen till skatten måste knyttarna göra vad som står på skyltarna längs vägen. Annars vägrar kartan att visa hur de ska komma vidare till skatten. Under vandringen kommer knyttarna förstå hur de ska bära sig åt för att bli en bättre kompis. Skatten visar sig sedan vara något annat än vad de tänkt sig. Det är en skatt som alla uppskattar, också mobbaren Bark. Även han vill vara med de andra och blir en bra kompis.
Boken kan användas i arbetet med att förebygga mobbning, och är riktad till de allra yngsta barnen. De kan lära sig hur man blir en bra kompis och hur man hjälper en som är ledsen och ensam.
|
 |
Affischen "Goda vänner"
För att hålla arbetet mot mobbning levande finns en affisch som hör till boken. Affischen "Goda vänner" borde finnas uppsatt i varje förskola och i varje klassrum. Där finns råden från boken samlade hur man blir en bra vän.
|
 |
_____________________________________________________________________________________________ |
Det ingen såg…och Knyst var tyst En bok om mobbaren Ruff och varför han mobbar den utsatta Dina. Men boken handlar också om alla andra som medverkar som medhjälpare eller åskådare. Är det verkligen ingen som ser hur ledsen och vettskrämd Dina är när Ruff är dum och retar henne? Det finns istället de som hjälper Ruff att vara dum mot Dina. De är nog också rädda för Ruff och vill inte själva råka illa ut. Sedan finns det andra som bara ser på. Knyst är en av dem som ser vad som pågår, men han tiger och håller alldeles tyst. Varför gör han det? Han skulle ju istället kunna hjälpa Dina. Medhjälpare som hjälper mobbaren och åskådare, som ser men inte gör något, har avgörande roller i mobbningsdramat. Och de är många. När dessa inte följer i mobbarens spår utan säger ifrån eller börjar berätta kan utvecklingen vändas till något positivt. ISBN 978-91-979617-1-4, 42 sidor med färgillustrationer av Charlotta Carlqvist
Handledning
En 30-sidig handledning för vuxna, som tydligt beskriver mobbningens orsaker och verkan. Den innehåller tips och råd om hur man med bokens hjälp kan arbeta vidare med barn så att de kan välja bort mobbning. De flesta barn är inga mobbare utan deltar som medlöpare eller åskådare för att de är omedvetna och rädda för att själva bli utsatta. Dessa medlöpare och åskådare är en mycket viktig grupp att påverka när det gäller mobbning. Utan dessa får mobbningen inte fäste.
|
 |
Affischer
Bokens budskap sammanfattas på två affischer. Solrosaffischen ”Var en bra kompis” visar hur man blir en bra kompis, vilka handlingar som stärker både den enskilda och gruppen. Tistelaffischen ”Det här gör ont” visar mobbningshandlingar och vad som gör ont att utsättas för. Alla behöver kunna känna igen en mobbningshandling för att kunna välja bort den och ersätta den med en kompishandling.
Affischernas storlek: 38 x 48 cm
ISBN 978-91-979617-2-1 (för handledning tillsammans med affischer). |
 |
 |
 |
_____________________________________________________________________________________________ |
Rädda Molly/Rädda Vilda
Varför blir man en mobbare? Hur känns det att bli utsatt?
I den här boken får barnen svaret. Läser man boken från ena hållet får läsaren veta varför mobbaren Molly mobbar.
ISBN 978-91-976257-5-3, 36 sidor med färgillustrationer av Katarina Dahlquist
|
 |
Genom att vända på boken och läsa den från andrahållet får man följa Vilda och hur hon drabbas av Mollys mobbning. I mitten av boken möts deras olikaupplevelser av mobbning och läsaren kommer till insiktom att ingen av dem mår bra. Båda borde räddas.När barnen får den insikten kommer ingen längre attvilja mobba någon eller följa i mobbarens spår och visa sina svagaste/sämsta sidor. |
 |
Handledning till Rädda Molly/Rädda Vilda
Råd och tips om hur man kan lära barn att undvika mobbning. En 35-sidig handledning medföljer som tydligt beskriver hur man kan nå insikt om mobbningens orsaker och verkan. Tips och råd finns hur man kan samtala och arbeta vidare med barnen för att de ska förstå och välja bort mobbning. De flesta barn är inga mobbare utan deltar som medlöpare eller åskådare för att de är omedvetna och rädda för att själva bli utsatta. Dessa medlöpare och åskådare är en mycket viktig grupp att påverka när det gäller mobbning. Utan dessa får mobbningen inte fäste.
ISBN 978-91-976257-7-7
|
 |
Spelet/affischen "Vänner"
Lär barnen sig att känna igen mobbning och vad man kan göra för att bli vänner istället.
Till boken hör ett spel som tydligt visar hur de vanligaste mobbningshandlingarna ser ut. När barnen spelar spelet lär de sig hur man kan stötta och hjälpa en utsatt kamrat och vad man kan göra för att bli vänner istället . Det är viktigt att alla känner igen när det blir mobbning och vet hur man ska agera för att få stopp på det.
Spelplanen kan också användas som affisch. Ett sätt att hålla mobbningsarbetet levande och aktuellt. Barnen blir snabbt påminda om när det blir mobbning och vet vad de ska göra.
(tärning och spelpjäser ingår inte)
|
 |
________________________________________________________________________ |
Tilda med is och sol Tilda är en ganska bråkig tjej, men egentligen vill hon vara snäll. Hon kan bara inte låta bli att bråka. Av sin farmor får hon låna ett halsband med en sten som är mycket märklig. Stenen kan ändra sig och bli blå och kall som en isflinga, den kan också bli gul och varm som en solglimt. När Tilda börjar använda stenen blir den bara mer och mer blå och den riskerar att slockna och för alltid förlora sin kraft. Tilda lyckas till slut rädda stenen och hon får en ny kompis.
Boken om Tilda kan läsas som en vanlig spännande bok. Den kan även användas som en början på samtal om mobbning med mindre barn. Speciellt för förskolan och skolans lägre klasser finns därför ett arbetsmaterial framtaget där boken är en central del.
ISBN 91-974068-1-3 Inbunden, 34 sidor med färgillustrationer av Inger Koleff. |
 |
Arbetsmaterial till Tilda med is och sol Handledning och affischer
Enligt flera undersökningar blir 10 procent av alla skolbarn utsatta för mobbning. Alla borde därför ha rätt att komma förberedda och veta hur man kan hjälpa en utsatt. Två affischer som anknyter till boken fungerar som en påminnelse och kan användas i samtal om mobbning med barnen. Till boken och affischerna finns en handledning. Där finns en genomgång av mobbning, förklaringar, råd och tips om hur man med hjälp av boken och affischerna kan arbeta vidare praktiskt.
ISBN 91-974068-2-1 , handledning 26 sidor häftad (gemensamt ISBN för handledning och affischer) |
 |
 |
 |
_____________________________________________________________________________________________ |
Saga och regnbågen En hoppfull bok för och om de osynliga barnen och deras kamrater. Överallt finns det barn som känner sig mer eller mindre osynliga. De som inte passar in eller får vara med. Kanske är det den värsta formen av mobbning, att inte synas eller höras. Den utfrusna har inget att berätta eller be om hjälp för. Ingen har ju "gjort något".
Att inte finnas eller höra till sätter svåra spår för resten av livet.
ISBN 978-91-976257-6-0, 26 sidor med färgillustrationer av Katarina Dahlquist |
 |
________________________________________________________________________ |
Betty och de magiska skorna
Slutsåld, men går att låna på bibliotek
Agnes mobbar Betty. Sedan Agnes fick sina nya skor från sin pappa som bor på de Koralliska öarna blir det värre än någonsin. De vita skorna med guldkant glänser och bär Agnes som på vingar. Alla i hela klassen vill ha likadana skor, men sådana går inte att köpa. Man måste förtjäna dem, säger Agnes och varnar alla i klassen från att ens försöka att prova hennes skor. Att prova någon annans skor är som att kliva in i någon annans ställe och det betyder otur på de Koralliska öarna. Man kan försvinna för alltid, säger Agnes. För Betty blir frestelsen för stor. Ingenting kan väl bli värre....
Boken vänder sig i första hand till barn i åldern 6- 10 år. Till boken finns även en affisch som också kan användas som en spelplan till mobbningsspelet "Vinn en vän". Kapitelbok Inbunden 64 sidor, illustrationer i s/v av Richard Wilke
ISBN 91-973459-6-2 |
 |
Vinn en vän På affischen finns olika exempel på mobbningshandlingar och sådana handlingar som motverkar mobbning. Med en affisch uppsatt på väggen kan man kontinuerligt använda den vid mobbningssituationer och gå direkt på problemet. Barnen lär sig att identifiera en mobbningshandling och förstår vad man kan göra istället. Affischen kan också användas som en spelplan för ett tärningsspel. Genom spelet konkretiseras mobbningshandlingar ytterligare och vilka handlingar som är motsatsen till sådana. För att klättra snabbast upp till trädets topp och vinna spelet måste man vara en bra kamrat och hjälpa Betty när hon råkar illa ut. Om man däremot hamnar på en ruta med en mobbningshandling får man backa nedåt i trädet. |
 |
____________________________________________________________________________________________ |
Trille med is och sol En spännande berättelse om mobbning på rim Stackars Trille. Han råkar alltid illa ut. Det är han som drabbas när Isis hittar på elakheter. De andra är rädda för Isis och gör som han säger. Det är bara Solis som vågar säga emot Isis. Och när Solis till sist griper in händer det märkliga saker… En bok som förklarar mobbning för yngre barn. I boken sprider Isis isflingor som visar vad som är mobbningshandlingar. Solis sprider solglimtar som visar hur man kan motverka dessa mobbningshandlingar genom kompishandlingar. Och som alla vet så smälter isen av solens varma strålar. ISBN 978-9-186213-47-3, inbunden 33 sid. med illustrationer i färg av Inger Koleff.
Affischer I slutet av boken sammanfattas dessa sol- och ishandlingar och de finns också på två fina affischer:"Trille med is" och "Trille med sol" Förlag: Betapedagog. Vid beställning gå in på www.betapedagog.se
|
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|